חדשות ועדכונים

שלוש מטרות - האגודה התאוסופית
הדרך של הלב

אי-שם בתוככי כל אחד ואחד מאיתנו, מצוי המקום בו שלהבת האמת בוערת בשקט. בזמנים הטובים של כל אחד, בעת שסערת המחשב (mind) שוככת לרגע והשקט הפנימי שולט בכיפָה, אזי אפשר לחוש את החמימות והאור הנובעים משלהבת זו, כתחושת שמחה ועליזות שבלב, ומכאן אפוא שם המאמר: "הדרך של הלב".


    

הדרך של הלב
איינר אדלשטיינסון
 
הליכה בשביל לקראת ההארה היא בלתי נמנעת עבור כל אחד ואחד מאתנו. שביל זה עובר כחוט השני דרך המחשבות, הרגשות, הפעולות, המאבקים והסבל בחיי אנוש רגילים. עובר דרך העולם הפנימי והחיצוני, דרך הזריחה והסערות. אך בהמשך הוא מעמיק אל המחבוא אשר בו נותרת ההרמוניה של מציאות זו מעבר לכל המבוכה של עולם חיצון זה. שביל זה מתגלה בהדרגה כאשר הרגשות והמחשבות מרפים מאחיזתם הלופתת אותנו.אי-שם בתוככי כל אחד ואחד מאיתנו, מצוי המקום בו שלהבת האמת בוערת בשקט. בזמנים הטובים של כל אחד, בעת שסערת המחשב (mind) שוככת לרגע והשקט הפנימי שולט בכיפָה, אזי אפשר לחוש את החמימות והאור הנובעים משלהבת זו, כתחושת שמחה ועליזות שבלב, ומכאן אפוא שם המאמר: "הדרך של הלב".זוהי התנסות אנושית, שאינה נדירה כלל כפי שאפשר לחשוב, אלא בדרך-כלל נמשכת בשקט ובענווה, קשה לתיאור מלבד אולי בשירה ובסמל.
 
זוהי התנסות מיסטית באחדות החיים, כאשר המודעות האנושית מתמזגת עם היקום, כך שקיימת אך ורק מציאות אחת של שלמות. זוהי התנסות באמת מוחלטת ובאהבה, בהבנה עילאית, בהרמוניה וביופי.דרך הלב מתחילה בנשיאת הכאב שחש הלב כלפי סבלם של האחרים. באמצעות הסבל האלטרואיסטי חסר-האנוכיות הזה, נולדת הבנה המצמיחה אהבה. דהיינו, לחשוב אודות החיים כעל שלמות, להרגיש אותם בכל הדברים, לקחת חלק בהם, לחוש אותם, להבינם ולאהוב אותם. וכך אנו מתייצבים לנוכח מהותם של החיים, שלא על-ידי התנשאות או חמדנות. גישה הוליסטית זו, רואה את כל הדברים כחלק משלמות אחת נפלאה, בה לכל אחד יש תפקיד בהתאם לטבעו הייחודי. איש אינו מיותר בה אף לא הנחות בקרב אחינו האנושיים או בעלי-החיים. גישה זו מושרשת באהבה ללא-תנאי כלפי כל אדם וכל בעל-חיים.
 
עלינו להעריך כאב כמורה שלנו בחיים. כאב מצביע על חוסר הרמוניה, חוסר איזון המחפש תיקון. זהו סימן מובהק של החיים. כאב אינו זהה לסבל. סבל הינו מצב תודעה הנובע מתוך אשליה ומן הדחף השכלי והרגשי לברוח מהכאב. אם היינו מבינים באמת את טבע הכאב, לא היה קיים הסבל, הבנה מביאה הקלה.דרך הלב הינה רגישות ואי-תלות, ומכאן עמידה ללא-חת לנוכח מצבים, ללא בריחה או היצמדות. עלינו להיות בעלי אמון בלתי מעורער בחיים, עלינו ללמוד לחיות ב"כאן" וב"עכשיו".
 
מרביתנו חסומים על-ידי חומות נפשיות שאותן יצרנו בעצמנו בשל אי-יכולתנו להתמודד עם כאב החיים. על-מנת שנוכל להגיע אל הלב יש למוטט את החומות הללו שמפריעות לנו ביחסינו עם האחרים.צעד ראשון הוא כנות – בראש ובראשונה לעצמנו, לבחון את השקפותינו, אמונותינו, רעיונות, זיכרונות, הרגלים ומסורות אחרות, כיוון שאלה משפיעים על יחסינו עם אחרים. משמע, לנהוג באותו אופן עם כל אחד. לפגוש אנשים ללא דעות קדומות ולקבל אותם כפי שהם ולא כפי שהיינו רוצים שיהיו. יתירה מזאת, עלינו ללמוד להיות חיוביים, אך יחד עם זאת ערניים. ספק חיובי – למרות הפרדוקס – מצביע על אופקים רחבים מבלי להיות בעד או נגד. ספק שלילי הינו הרשעה עיוורת ומצביע על קיבעון, אשר חוסם לעד את הדלת בפני תובנה חדשה כלשהי. בדרך של הלב ישנו מרחב קטן למחשבות זיכרונות, פחדים ותשוקות. הפעילות הבלתי פוסקת של המחשבה ותחושת הכוונות האישיות או המאוויים, הם החוסמים בעד ראיית האור האחד של האהבה.
 
כמו-כן, אנו מחמיצים את התובנה השקטה והמעודנת של הלב בשל הטרדנות הרועשת של המחשבות.בקיצור, הכלים לתפישת משמעות החיים: להתקרב אל האמת שבכל הדברים, לבוא במגע עם משמעותם של החיים, עם התכלית שמאחורי כל מקרה. הכלים הינם הבנה ואהבה. זה תמיד אותו דבר, אך לעולם מתחדש ומתרענן. ההוכחה לכך היא בפרח, בילד, בסבל האדם, בכל מגוון הדברים. זה כמו האור האחד המראה את ייחודיותו של כל דבר.מה שאנו עתידים להיות ברבות הימים נמצא כבר בנו כגרעין. לגדול, משמעו לראות כיצד הגרעין משגשג במיטבו. זהו אך טבעי עבורנו לגדול כפרחים, אך הגדילה תהיה מהירה יותר ונמרצת אם נלמד לנכש את העשבים השוטים מגני נשמתנו ונפתח עצמנו לזוהר ההבנה כמו לקראת מי שהננו באמת.
 
החיים על-פי דרך הלב הינם חיים של שירות. המתנה היחידה בעלת הערך שאנו יכולים להגיש לזולתנו, היא עצמנו בשלמות ללא תנאים. ישנם מאסטרים בעלי טווח ראייה נרחב ביותר, אשר גילו את המשמעות האוניברסלית ולעולם לא הרפו ממנה. דרך ליבותינו גם אנו יכולים לבוא במגע עם "האחווה הגדולה" ונוכחותם (של המאסטרים) הופכת להיות מציאות חיה בחיי היומיום שלנו. אז יהיה תיקון מתמשך בנפשנו ואז יימסך לתוך נשמתנו הבלתי ניתן לתיאור.
 
עברית: רוני פלד

 |  ראשי |  תכנית שנתית  |  כנסים והרצאות  |  קידום אחווה אנושית ובין-דתית  |  טיולים וסופי שבוע בגוון רוחני  |  כתב-עת, ספרים, דיסקים וספריה  |  מגזין אורנט  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  מרכזים תאוסופים בעולם  |  ציטוטים מהתאוסופיה  |  מפת אתר  |  הוספה למועדפים  | 
האגודה התאוסופית-עמותה ללא מטרות רווח- www.theosophia.co.il © כל הזכויות שמורות
בית ויטלי, צבי 2ב' רמת גן 03-7521259 03-6139189

האגודה התאוסופית בישראל

כתובת המשרד: בית ויטלי, צבי 2ב' רמת גן
קבלת קהל: בימים א'-ה', שעות 11:00-16:00
טל' 03-7521259, פקס 03-6139189
בית-חווה: לה גרדייה 49 (כניסה א') ת"א.
כתובת לדיוור: ת.ד. 4014 ר"ג 52140.
האגודה התאוסופית בישראל www.theosophia.co.il © כל הזכויות שמורות
  בניית אתרים לעסקים   אינטרדיל