חדשות ועדכונים

שלוש מטרות - האגודה התאוסופית
לרפא את הפחד

הפחד הוא מצב שמשותף לכל האנושות, ואולי הסיבה העיקרית לנזק שנגרם לבריאות הפיזית, הרגשית והמנטלית. אם אתה לא מאמין בזה, נסה לבדוק את כל החולשות, הטעויות, המנהגים, האמונות, התשוקות החזקות שבאדם הממוצע, ותופתע לגלות איזה חלק נכבד יש לפחד בכל אלה, בכל הרמות, ובכמה צורות הוא מבטא את עצמו, ובכמה תחפושות הוא מתחפש, וכמו כן בהשפעה שיש לו על תגובת הפרט להתנסויותיו.


    

לרפא את הפחד
מאת י.ק. צ`לונר
פרק 7 מתוך הספר: השביל אל הריפוי

הפחד הוא מצב שמשותף לכל האנושות, ואולי הסיבה העיקרית לנזק שנגרם לבריאות הפיזית, הרגשית והמנטלית. אם אתה לא מאמין בזה, נסה לבדוק את כל החולשות, הטעויות, המנהגים, האמונות, התשוקות החזקות שבאדם הממוצע, ותופתע לגלות איזה חלק נכבד יש לפחד בכל אלה, בכל הרמות, ובכמה צורות הוא מבטא את עצמו, ובכמה תחפושות הוא מתחפש, וכמו כן בהשפעה שיש לו על תגובת הפרט להתנסויותיו.
הפחד, אצלך ואצל הרוב, הוא עדיין הרַכָב שמוביל את סוסי הרגשות, המחשבה והרצון, והרבה פעמים מרסק את המרכבה אל סלעי הבורות. עד שלא תוציאו מידיו את הכוח ותמוסס את השליטה שיש לו עליך, המסלול המסוכן הזה יימשך.

ברור, אם כך, שהדבר הראשון שיש לעשותו זה ללמוד איך לקחת את המושכות לידיך, או ליתר דיוק להפקיד אותם בידי הרכב האמיתי, העצמי הגבוה שלך. לכשתוכלי לעשות זאת, אפילו בצורה מוגבלת, תהיי מסוגלת להפוך את פחדיך למשרתיך, וזה אומר להשתמש בהם רק וכאשר הם מביאים לך תועלת כמצביעים על סכנות, ולא להתכופף חסרת ישע תחת שלטונם, קורבן להשפעתם השלילית וההרסנית.
על-מנת לעשות זאת, יש לגלות קודם כל באיזה מידה הפחד השתלט עליך, ובאיזה מקום הוא השתרש הכי חזק בתוך ישותך.

דרך אחת היא לבדוק בתשומת לב את אופי הפעילות והתגובות שלך. במהרה תגלי כמה מעט מהם בלתי נגועים באיזשהו צל של פחד. יש לזכור תמיד שלעתים קרובות הפחד נמצא בבסיס המוטיבציה של צרופים שונים כמו גאווה, רדיפה אחרי הצלחה ועוד. תרגיל כזה יוכיח לך עד כמה נחוץ להתגבר ולצמוח מעל לפחד לפני שאפשר יהיה לשלוט כמנצח על הממלכה.
אני משתמש במונח "לצמוח" או "להת- עלות" כעצה: כי כאשר אני אומר לך שבזמן הנוכחי הפחד הוא אחד המחסומים העיקריים בפני ההתפתחות, אינני מתכוון שלפחד אין גם מקום כגורם מיטיב בהתפתחות חלק גדול מהאנושות. כתמיד, הכל תלוי ברמה שבה נמצא היחיד.

ברור שברמות הפרימיטיביות (אלה קיימות עדיין בהרבה בני-אדם שחושבים את עצמם כמתקדמים ותרבותיים היות ו"הפרא" ו"החיה" לא כל-כך רחוקים כפי שהיינו רוצים לחשוב), הפחד עדיין חיוני. הפחד גרם לאדם לפתח כמה מכישוריו יקרי הערך ביותר, והיווה דחף להרבה רפורמות גדולות. תמיד הוא חוסך מהאדם פעילויות בעלות אופי של הרס עצמי, ויכול לעורר קהילות שלמות מאפטיה, שאננות וניוון.
אבל מגיע שלב בהתפתחות האדם כאשר צריך לרסן את הפחד על-ידי אהבה וחוכמה יחד עם ההכרה בקיומם של אותם כוחות רוחניים, אשר אם מעלים אותם לדרך הנכונה, הם יכולים לכוון את האדם בבטחה יותר מאשר הכוחות העיוורים והפרימיטיביים של העבר.

לפחד יש מגמה מוחלטת לפירוד. בתחילה זה עוזר לאינדיוידואליזציה, לייחודיות, אבל כאשר מטרה זאת הושגה, הוא הופך מבונה להורס. כאשר האדם מתקדם במודעותו ומכיר בהכרח שבשיתוף פעולה, הוא גם מפתח את התובנה על האחדות הבסיסית של השלם, אזי הפחד מהווה מכשול להתקדמות האבולוציה. כך מתחילה להבשיל התובנה במחשב האנושי שאותו הדבר שהוא בעל ערך – אפילו חיוני ולכן "טוב" – בשלב אחד של האבולוציה, יכול להפוך ל"רע", או לפחות למעכב בשלב יותר מתקדם באבולוציה. הערך של כל השלבים (או התורות) הוא יחסי בהתאם לשימוש שלהם כמקַדמים או מעכבים של התפתחות האדם.

אבל בתוך כל אדם, עדיין, קיימים כל השלבים ומשפיעים על התנהגותו, אפילו אם רק על-ידי חלומות, דחפים תת-הכרתיים, או זכרונות מטושטשים שנובעים מאזורים מסו- ימים של החיים התת-הכרתיים, ששייכים באותה מידה לכל הגזע ולפרט בעצמו. מתוך כל אלה, וכמו כן מתוך הדחף הטבעי והנכון להגנה עצמית, מתעוררים אינספור פחדים.

כך שיהיה זה בלתי הגיוני להציע שאפילו אדם שחושב עצמו מאוד מפותח, יוציא את כל הפחדים מהמערכת שלו, היות ופחדים ימשיכו להתבטא ולהשפיע בצורה חזקה על פעולותיו עד לשלב שבו כל ההשפעות ששולטות בו באות בעיקר מהנשמה. אז פרספקטיבה רוחנית ותחושת ערך אמיתיים יותר, יעמידו אותו מעבר להשפעת הפחד.

זהו השלב שאליו שואפים כל אלה המחפשים אושר וסיפוק, למרות שרובם אינם מודעים לכך; שלב שאי אפשר יהיה להשוות אותו עם צבא הפחדים שהיום שולט באנושות. אבל ככל שהאדם מצליח יותר להכיר ולציית לקולו של העצמי האמיתי שלו, הפחד ייספג באופן הדרגתי על-ידי השפעת אותם כוחות גבוהים, שאיתם מסוגל האדם המפותח לבוא במגע ולבטא אותם.

אבל בשביל הרוב היום הזה עדיין רחוק. בינתיים מחלות, מצבים של חוסר-איזון ואי-סדר מכל הסוגים מתרבים, כאשר בעולם שהופך ליותר ויותר אלים ותחרותי, הפחד גורם לאדם להרגיש יותר ויותר חַסר בטחון.
במה שנוגע לך, עד שהאלמנטים המיטיבים בתוכך יהיו מספיק חזקים כדי להתגבר על הנזקים היותר קשים של האויב הזה לשלוותך, יהיה יעיל לגלות אמצעים שבהם נוכל להיעזר על-מנת לשלוט בפחד, לכל הפחות, ואולי גם במידה מסוימת להתמיר אותו.
 
כי למספר גדול של אנשים אשר בדומה לך רגישים במיוחד, מתוחים, עצבניים ואפילו פתוחים לעל-חושי באופן חלקי, התקופה הנוכחית קשה במיוחד. התגובות שלהם – לגלים חזקים של פחד קולקטיבי, לוויברציות טעונות מאוד של רגשות, דאגות, דחייה ואלימות ששוטפים את העולם – יכולות להיות לעתים בלתי נסבלות, וכתוצאה מכך עלולות להשפיע באופן שלילי על הגוף האתרי. וזה, כמובן, גורם לריאקציות דומות בגוף הפיזי. אי לכך, חשוב ביותר שאנשים כאלה ילמדו כיצד להגן על עצמם מההפצצה הבלתי פוסקת הזאת.
מה שאת צריכה זה לרכוש לעצמך הגנות אשר יצמצמו את ההשפעות האלה, שמאיימות במיוחד על האיזון הרגשי שלך.

אני מציע שקודם כל תנסי להבין כמה זמן ואנרגיה מבוזבזים על-ידי ציפייה למצבים, אסונות וכישלונות אשר הרבה מביניהם כנראה שאף פעם לא יתגשמו, כאשר אפשר להשתמש באנרגיה ובזמן זה לחיזוק גופך והשקטת מוחך. השימוש בדמיון בדרך השלילית הזאת, היא תוצאה נורמלית של פחד.
כל-כך הרבה דברים שאנשים מפחדים מהם, ואשר כתוצאה מכך מחלישים את כוח החלטתם ואת עוצמתם, הופכים לחסמים רגשיים בעלי עוצמה אשר מונעים התנהגות חיובית ומשפיעים על התגובות למצבים והזדמנויות לפני שאלו מתעוררות. לא רק זאת, אלא הם גם יוצרים תמונות מנטליות של תבניות מחשבה, מרכזים של אנרגיה בתוך חומר מעודן יותר, אשר טעונים בכוח השלילי שהוליד אותן. אלה יכולים להשפיע על הסביבה עם הקרינה שלהם ועל כל אלו שנמצאים במעגל ההשפעה שלה. זה כמובן נכון גם לגבי תבניות מחשבה חיוביות ואופטימיות.

בכל מקרה, רק לעתים רחוקות העתיד דומה לדברים האיומים שאנשים ברגעים של פאניקה חריפה, פוחדים מהם, בנוגע לחייהם הפרטיים. אבל אם תבניות מחשבה אלה נוצרות כל הזמן, על-ידי מחשבות חוזרות ונשנות, הן יכולות להִיטען בכוח מגנטי כל-כך חזק, שיוכלו למשוך אל יוצרם את אותן התנסויות שמהן הוא חושש.

אם כך, זכרי שכאשר את מציירת לעצמך תמונה קבועה על חוסר יכולתך להתמודד עם איזשהו מצב נתון או בעיה, את בעצם מזריקה לתוך התמונה אנרגיה שלילית שעלולה ליצור את האקלים הנוח שבו פחדיך עלולים להתגשם. בו-זמנית את מצמצמת את כוחותיך ואת יכולותיך ברמה המנטלית, ומעל הכל ברמה הרוחנית. אבל את הכוחות האלה אפשר לחזק ולהטעין כך שיוכלו לאפשר לך להתמודד בצורה טובה עם המצבים, כאשר יהיו בלתי נמנעים.

בהתאם לאופן שבו את חושבת בדרך-כלל, את בונה יום יום ושעה שעה, את התכונות, הכוחות והנטיות האנלוגיות בתוך אופייך. ואלו ישפיעו, ללא ספק, על כל צורת ההסתכלות שלך על החיים. אי לכך, כל מגמה להפוך גישות שליליות שנשלטות על-ידי פחד וחרדה, לגישות חיוביות שמעודדות, מעוררות ומשרות ביטחון, תעזור לך להתמודד עם בעיות כאשר הן מתעוררות, ועם הזמן יסלקו את ההשפעות הגרועות ביותר של פחד וייאוש.

אבל כאשר תגיעי לשלב שבו תקבלי באמת את קיומו של משהו שהוא חזק יותר מהמרכז האנושי של האנרגיה (האישיות) שאליו אפשר וצריך לפנות לעזרה והשראה, אז כל המצב יהיה חייב להשתנות, כי אז תדעי בביטחון שאת לא נלחמת יותר לבדך.
ועד ששלב זה יושג נסי לתרגל באופן קבוע את ההתמרה של החשיבה השלילית לחשיבה חיובית, עד שזה יהפך להרגל. בכל פעם שאת עושה זאת, את מגדילה את יכולתך לקבל כל התנסות כאתגר ולא כאיום, וזה יתן לך את הכוח לפגוש את האתגר הזה כאשר יגיע.

אבל אם כרגע הניסיון הזה לגרש את מחשבות הפחד נראה לך בלתי אפשרי, ואת ממשיכה להיות רדופה על-ידי פחד מארועי העתיד שמבוסס לא על דמיון אלא על אפשרויות מוגדרות מאוד כגון כאב מתגבר, אבידות אישיות, זיקנה, וקיום שחסרים בו אותם דברים חומריים ויחסים אנושיים שנראים לך חיוניים על-מנת להמשיך לחיות, אז אני מציע שתנסי להשתמש בטכניקה שונה.

עמדי פנים אל פנים מול הפחד, כיוון שזה לא עוזר אף-פעם להתחבא מפניו או לעצום את העיניים בפני משהו שאת מאמינה שהוא בלתי נמנע, אבל, כפי שאנסה להראות לך מאוחר יותר, גם מה שנראה כבלתי-נמנע יכול בכל זאת לא לקרות, או כאשר זה קורה יכול להיות שלא יהיה כל-כך הרסני כפי שאת מצפה.
נאמר על ידי אחד המשוררים החכמים ביותר:
מאחר ובני-האדם שרויים עדיין באי-וודאות הבה נחשוב על הגרוע ביותר שעלול להתרחש.
אחרי שדמיינת את "הגרוע שיוכל להתרחש" נסי לראות איך אפשר יהיה להתמודד עם מאורע כזה בדרך החכמה ביותר האפשרית: איזה פעולות ברמה הפיזית – אבל הרבה יותר חשוב איזה גישות רוחניות – יעזרו לך במקרה הזה להתמודד עם המצבים בכל הרמות.
דרך אחת לעשות זאת הוא לראות את ההתנסות כאילו היא קורית לאדם אחר. החציני אותה, הפרידי אותה מהמצב הספציפי שלך, ומעל לכל מהתגובות הרגשיות שלך. שיקלי איזה עצה מעשית תתני לאותו אדם סובל. דמייני אותו מתמודד עימה ביעילות ובהגיון. נסי גם לראות את ההשראה והכוח שיוכל לעורר אם ינסה להעלות את המצב אל אור התובנה שתפישה גבוהה יותר תקרין עליו. אלא מה שיותר חשוב, דמייני אותו לא רק כמסוגל להתמודד עם המצב, אבל גם מפיק תועלת ממה שבמבט ראשון היה נראה כאסון חסר תקנה.
למשל, חשבי איך אפשרי להפוך התנסות זאת לחיובית; אילו שיעורים היא יכולה ללמד אותו, ואיך, על-ידי שיקבל אותה באומץ, יוכל להתעשר בתכונות, תובנות, עוצמה מוסרית ומעל לכל ביכולת לעזור לאחרים במקרים דומים.

ניסיון כזה לעשות אובייקטיביזציה של פחדיך, יאפשר לך לשפוט את האספקטים השונים של האיום על אישיותך בפחות מעורבות. זה מה שנחוץ, וכל-כך קשה להגיע אליו. תמיד יותר קל לחשוב על הבעיות של האחר בלי משוא-פנים, ומוארות באור הנקי והחודר של האמת, מאשר לראות את הבעיות של עצמנו שתהינה תמיד לכודות ברשת הרגשות, הפחדים והתקוות שלנו.

אבל כאשר את מחליטה לנסות ולאמץ את הגישה הנכונה ביותר במקרה שהפחדים שלך יהיו מוצדקים, הצעד החשוב הבא הוא לנסות ולהשאיר את כל המצב מאחוריך. אל תמשיכי להתעכב עליו, ואל תיצמדי אליו במחשבותיך. את החלטת את החלטתך, וזה כל מה שנשאר לך לעשות עכשיו. הניחי לכל הבעיה הזאת. בכל פעם שהמחשבות האלה חוזרות, כפי שצפוי שיקרה, תחליפי אותן מייד באמירה חיובית, שמה שלא יקרה, תמיד תקבלי עזרה – כך שתוכלי להתמודד עם המצב בצורה חכמה ובונה.
יהיה מאוד יעיל אם תבדקי מדי פעם את כלי הנשק שלך ותראי מהי ההתקדמות שעשית בפיתוח אותו הנשק הרוחני שיהיה זמין לשימושך במקרים כאלה.

את תמצאי ששום דבר ממה שהצעתי עד כה לא יעזור לך בצורה רחבה במיוחד, למרות שתהיה לך תועלת מעצם ההתנסות בדברים אלה.
אם כך, הבה ונמצא שיטות אחרות שבהן נוכל להסיר מעליך את הלחץ הגדול הזה, שמורכב מכל-כך הרבה אלמנטים שמאז ימיך הראשונים השפיעו על בריאותך והטילו את צילם השחור על התגובות המנטליות והרגשיות שלך, ובכך עיוותו את כל הגישה שלך לחיים.
כבר דַנו כאן בהשפעה הגדולה של המחשָב (mind) על הרגשות וראינו שהמגנטיזם הוא אחד מהכוחות היעילים והיצירתיים שלו.

אחת השיטות החשובות ביותר להתמו- דדות עם אותם צבאות של מחשבות מאיימות – מחשבות אשר מציפות לפעמים את מוחם של רוב האנשים, אבל במיוחד של אנשים כמוך שרגישים באופן קיצוני לסביבה ולאווירה ולכן יכולים להיות טרף להשפעת פחדים אוניבר- סליים שמזהמים בתקופה זאת את האקלים הרגשי של העולם – הוא על-ידי ניסיון מכוון למקד את תשומת הלב על משהו אחר. זה אומר להתרכז באופן מיוחד על רעיון או פעולות ספציפיים שאין להם קשר למחשבות האובססיביות הנידונות כאן.

תשומת-לב היא אחת הדרכים החזקות ביותר לריכוז האנרגיה על איזשהו מוקד ספציפי: היות והוא גורם לנסיגת המודעות מכל התחומים האחרים של המחשבה הרצון או הרגשות וכך מזהים זרם חזק של כוח אל המוקד החדש. כאשר מגיעים לכך בצורה מושלמת, אפשר למחוק זמנית אפילו את המודעות לגוף עצמו.
הבה ונשתמש במקרה קיצוני כדוגמא. בדרך-כלל קשה מאוד להתעלם מכאב שיניים אפילו לרגע אחד, והוא ממקד אל עצמו כל דבר, אפילו לאצבעות קשה להימנע מלגעת במקום הכואב. עכשיו נניח שמשבר פתאומי מתעורר – מצב חירום, תאונה, שריפה בבית, קריאה לעזרה ממישהו שנמצא בסכנה, תשומת-הלב מייד משנה את הכיוון; כל האנרגיות שהיו ממוקדות בכאב עוברות להתמקד במצב החירום, שאם הוא מספיק חריף יכול לגרום לכאב השיניים להישכח באופן זמני או לפחות להקטין אותו.

או, חישבי על מצב פחות דרמטי, כמו זה של אדם השקוע לגמרי במאמץ לפתור בעיה כלשהי, מדען, איש עסקים, או מישהו שמנסה להתרכז במשחק השח. אנשים כאלה יכולים להזדהות לחלוטין עם מה שהם עושים ולהתעלם לגמרי מכל מה שקורה בסביבתם, אפילו מהפרעות, רעשים ותחושות של קור וחום.
היכולת הזאת לעביר את תשומת-הלב ממוקד אחד אל השני על ידי הזדהות מוחלטת של האישיות – ועל כן של האנרגיות שמוקרנות ממנה – יכולה במובן מסוים להביא תועלת בהעברת המודעות מהתנודות של הפחד והדאגה.

כך, כאשר את מוצאת את עצמך באחיזה של איזשהו רגש שלא מרפה, או פעילות שכלית שאינך יכולה לברוח ממנה ואשר אוחזת בך וחוזרת פעם אחר פעם, נסי לשנות את חשיבתך למשהו פחות אישי שאינו קשור לעבר או לעתיד אלא לכאן ולעכשיו. במקרה שלך, התמקדות בבעיה מטאפיזית, או משהו שקשור בטכניקה של העבודה הספציפית היצירתית שלך, תשרת אותך הכי טוב.

התחילי להתמקד בבעיה זאת בהחלטיות, בניסיון להגיע לעומקה. בדרך זאת, האנרגיה שמתחבטת בך ללא תועלת, תועבר למרכז חדש זה. המתח ישתחרר, ואם תתמידי יוחזר האיזון לקדמותו. כי מתח נוצר בדרך-כלל על-ידי ריכוז של יותר מדי אנרגיה – פיזית, רגשית או שכלית – על איזשהי בעיה או איום שקשורים באישיות.
הביטוי הנפוץ ”להסיר את מחשבתך ממנו“ (to take your mind off it) מבוסס על עצה נכונה מאוד, ואנשים רבים עושים זאת באופן אוטומטי, אינם מודעים לתהליך עצמו. וכך בעתיד, השתמשי בשיטה זאת בצורה חכמה ומכוונת, בכל פעם שאת מוצאת את עצמך נכנסת אל אותו מסלול שחוזר על עצמו והלחץ של פחדיך וחששותיך – אשר תיכנתת את עצמך להגיב אליהם מאז ילדותך – מתחיל מחדש להשפיע עליך. זוהי אחת מהשיטות המוקדמות שנלמדות בלמוד המדיטציה; היא מפתחת את הכח להתרכז בדברים יותר בונים וחיוביים ויכולה לשמש אותך בתקופות של מתח. זה גם עוזר לאמן את מוחך הנמוך להיות משרתך ולא אדונך.

 |  ראשי |  תכנית שנתית  |  כנסים והרצאות  |  קידום אחווה אנושית ובין-דתית  |  טיולים וסופי שבוע בגוון רוחני  |  כתב-עת, ספרים, דיסקים וספריה  |  מגזין אורנט  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  מרכזים תאוסופים בעולם  |  ציטוטים מהתאוסופיה  |  מפת אתר  |  הוספה למועדפים  | 
האגודה התאוסופית-עמותה ללא מטרות רווח- www.theosophia.co.il © כל הזכויות שמורות
בית ויטלי, צבי 2ב' רמת גן 03-7521259 03-6139189

האגודה התאוסופית בישראל

כתובת המשרד: בית ויטלי, צבי 2ב' רמת גן
קבלת קהל: בימים א'-ה', שעות 11:00-16:00
טל' 03-7521259, פקס 03-6139189
בית-חווה: לה גרדייה 49 (כניסה א') ת"א.
כתובת לדיוור: ת.ד. 4014 ר"ג 52140.
האגודה התאוסופית בישראל www.theosophia.co.il © כל הזכויות שמורות
  בניית אתרים לעסקים   אינטרדיל